De feestdagen met een eetstoornis

Voor mij waren de feestdagen qua eten het aller moeilijkst en daarom heb ik besloten er een artikel aan te wijden. Zie je op tegen de kerstdagen? Lees dan gauw verder

Eigenlijk draait het met de kerstdagen om het gezellig samen zijn met je familie, maar in de afgelopen jaren is het eten een steeds grotere rol gaan spelen in onze wereld. Het is vooral veel. Voor mensen met een eetstoornis vaak een regelrechte ramp. Want hoe vind je hierin nou een goede middenweg?

Meestal gaan wij met de kerstdagen 1x gourmetten. Wat mij hierbij heel goed heeft geholpen is voor mezelf een apart bordje te maken met vlees. Hierop leg je, in overleg met bijvoorbeeld je ouders, vriend, vriendin, een aantal stukjes vlees wat overeenkomt met je afgesproken hoeveelheid op je
eetlijst. En dit mag tijdens de feestdagen ook best een beetje meer zijn.
Dit maakt al dat je overzicht hebt in wat je eet aan vlees en dat je zeker weet dat je niet teveel, maar ook zeker niet te weinig eet.

Zorg ook dat er diverse groenten op tafel staan. Je kunt hierbij denken aan wortel, paprika, champignon, uien, tomaat, komkommer. Dit kun je heerlijk grillen bovenop de plaat of bakken in een pannetje. Ook moet je nog zorgen voor wat koolhydraten. Dit zou je kunnen doen door bijvoorbeeld in de oven wat aardappelbolletjes, ovenfriet, aardappelkroketjes o.i.d. klaar te maken.

Pannenkoeken doen het ook altijd goed bij gourmetten. Kleine kinderen vinden dit ook leuk en lekker. Een ei bakken is  ook nog een goed idee.
Als je deze dingen doet heb je een zeer gevarieerde maaltijd die absoluut niet fout of teveel is maar wel voldoende voedingsstoffen bevat.
Misschien kun je ook met 1 persoon afspreken dat die met je meekijkt als je dat nodig hebt en dat er verder niet op je gelet word. Het is ook belangrijk gewoon te ontspannen. Het moet ook gezellig en leuk zijn aan tafel.

Wat misschien ook nog helpend zou kunnen zijn en leuk is om te maken is een placemat. Knip, plak, teken, schrijf motiveren quotes, plaatjes,tekeningen die jou helpen om de maaltijden door te komen.
Gezellige kerstmuziek aan op de achtergrond, grapjes maken, verhalen vertellen. Kortom; vooral hebben over van alles en nog wat zodat je hoofd niet teveel de kans krijgt om bezig te zijn met het eten.

Mijn laatste ervaring tip: Schrijf voor het eten al je nare gedachten op papier bijvoorbeeld een kwartier lang. Zet daarbij wel een alarm. Na dat kwartier mag je niet meer aan die dingen denken. Komt het wel weer op in je hoofd? Jammer dan, je kwartier is voorbij. Na het eten plan je dan weer een kwartier waarin je even weer al die piekergedachten naar boven mag laten komen. Ook nu zet je weer een wekker en stop je daarna. Spreek ook hierbij van te voren af hoe vaak je zo’n kwartier inpland en hou jezelf daaraan.

Ik hoop dat je hiermee iets kan. Het heeft mij in elk geval wel geholpen. Fijne feestdagen!

Advertenties

Een gedachte over “De feestdagen met een eetstoornis

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s