Depressie

Vandaag schrijf ik over een onderwerp wat nog best wel taboe is maar momenteel veel in de media; namelijk depressie. Erg lastig en vervelend als je daar last van hebt en ik spreek uit ervaring.

Wanneer ben je depressief? Je spreekt van een depressie als je somberheid en lusteloosheid langer dan 2 week duurt. Je voelt je het grootste gedeelte van de dag somber en lusteloos. Ook heb je veel minder belangstelling voor dingen die je anders wel interesseren.

Andere klachten die je vaak ziet bij een depressie zijn:

  • Slechtere concentratie; bijvoorbeeld bj lezen of televisie kijken
  • Het nemen van beslissingen kost meer moeite, ook al gaat het om iets heel eenvoudigs.
  • Je traag en moe voelen, of juist rusteloos en snel geïrriteerd.
  • je schuldig of overbodig en nutteloos voelen.
  • Slecht slapen of juist overmatig veel.
  • Het eten smaakt niet meer of u eet juist extra veel, waardoor u afvalt of juist aankomt in gewicht
  • het leven als een te grote last ervaren en soms zelfs naar de dood verlangen

Hoe onstaat een depressie?

Het kan zijn dat depressies in de familie voorkomen en daarmee heeft het dan een erfelijk karakter. Maar je kunt ook iets ingrijpends meemaken zoals een overlijden wat een depressie veroorzaakt. Meemaken van geweld of het hebben van een chronische ziekte kan ook een depressie uitlokken. Zoals je ziet zijn er veel manieren waarop een depressie tot stand kan komen. Het heeft dus niks te maken met onwil of een slap karakter.

Wat kun je doen als je lijdt aan een depressie?

Praten met familie, vrienden, huisarts, psycholoog. Door een depressie ga je misschien negatief over jezelf denken. Teleurstelling, verdriet en woede kunnen het negatieve gevoel versterken. Bespreek die gevoelens. Het kost tijd dergelijke emoties te verwerken. Gun jezelf die tijd.

Haalbare doelen

Stel jezelf niet te hoge eisen,Je kunt  in het begin je het best richten op de eenvoudige, praktische taken van het dagelijks leven. Stel haalbare doelen.

Regelmaat

Probeer regelmaat in je leven te houden door op vaste (normale) tijden naar bed te gaan en op te staan, en op vaste tijden te eten.

Alcohol en drugs

Drink liever geen alcohol en gebruik geen drugs. Dit is belangrijk om het herstel te bevorderen.

Afleiding

Zoek afleiding in activiteiten die voor jou prettig of ontspannend kunnen zijn. Blijf niet alleen maar thuis zitten. Buitenlucht en bewegen geven al snel een beter gevoel.

Bewegen en sporten

Zorg regelmatig voor lichaamsbeweging zoals fietsen, wandelen, rennen of andere sporten. Drie keer per week een halfuur rennen of trainen helpt al om je minder depressief te voelen. Kies vooral een sport die je leuk vindt. Door regelmatig te bewegen ga je je fitter voelen. Wanneer je slecht slaapt helpt regelmatige lichaamsbeweging om weer een goede nachtrust te krijgen.

Werken

Probeer als het kan te blijven werken, al zijn het bijvoorbeeld maar twee halve dagen in de week. Bespreek het eventueel met je bedrijfsarts.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s